dimecres, 23 de novembre del 2016

ELS ARQUERS TAMBÉ PARLEN: JOSÉ LUIS IRIARTE LARUMBE

En l'entrevista següent, es sotmet un arquer prou conegut de tots els que estimem el tir amb arc independentment de la modalitat de cadascú. No us el perdeu...


Nom de l'arquer i sobrenom que rep dins el tir amb arc:
JOSÉ LUIS IRIARTE LARUMBE   <<Iriarte>>
Edat: 57
Temps que porta com arquer: Des de 1.989
Associació o Club al que pertany: Arco Ribera
Pàgina web de l'associació o Club al que pertany: www.arcoribera.com



25 senzilles preguntes


1. Com decideix ser arquer, fou meditat o tal vegada la curiositat de provar alguna cosa nova:

Ja m'agradaven els arcs i m'havia fet alguns de fusta, tot molt rústic clar, però quan em vaig casar la meva dona em va regalar un arc de politges i vaig començar tirant al poble amb 78# i amb dits, perquè no tenia ni idea de regular-ho ni de res. Només volia tirar fletxes.

2. Quin es el tipus d'arc que fa servir més habitualment:

He tirat amb els tres arcs, el politges no m'omplia molt, així que em vaig passar al recorbat instintiu amb el qual vaig començar a competir en 1995 en els campionats d'Espanya i en les Triangulars (antecessores de la lliga RFETA), i al cap de 6 anys em vaig passar al longbow amb el que segueixo tirant

3. Amb una frase breu, quin sentiment li produeix sentir-se arquer:

He anat aprenent al llarg de tants anys de arquer l’importants que són en la vida els petits detalls, i aquest coneixement ho intento aplicar en totes les facetes de la meva vida i així com em passa a l'arquería també em passa amb la resta; mai aconsegueixo la perfecció així que l'important és fixar-se en aquests petits detalls i no deixar d'intentar millorar.

4. Quants arcs té a casa seva. Descrigui'ls, modalitat, etc:

Tinc 2 politges, 4 recorbats (2 fets per mi), i 10 o 12 longbows (la meitat més o menys fets per mi)

5. La pregunta més estranya per part d'un espectador quan està tirant amb arc:

Ja no m'estranya res. La que més se li repeteix a un arquer instintiu és Com apuntes?

6. Breument, una anècdota curiosa que hagi viscut amb el tir amb arc:

Quan vaig començar a tirar amb el politges que em va regalar la meva dona, vaig considerar que els cargols de les pales no estaven adequadament estrets i que les havien deixat soltes per un muntatge inacabat, així que vaig estrènyer bé les pales i per aquest motiu vaig estar tirant amb dits amb l'arc a 78# durant tres anys, quan l'arc era de 50-60#. Quan vaig entrar al club Arc Ribera em van ensenyar per a què servia cada cosa de l'arc.

7. Amb quin tipus de personatge arquer real, històric o de ficció se sent més identificat i per què:

El que més m'agradava era Bill Leslie, un arquer nord-americà de longbow, amb el qual vaig coincidir en diversos mundials a Europa i USA i va haver de deixar de tirar per un problema greu de vista. Gran persona, gran company i el tirador que més m'ha agradat fins ara.

8. El seu millor moment amb un arc a la mà:

Quan les fletxes van on miro

9. Que guarda més en el seu armari, roba d'arquer o roba de carrer:

La meva dona diu que d'arquer, i ara que no em sent li donaré la raó.

10. La fletxa o la ploma d'escriure, esculli a entre aquests dos objectes com a arma més letal:

La ploma d'escriure (usada per difamar amb o sense culpa de l'escriptor) pot produir danys morals molt més irreparables que la ferida d'una fletxa, fins i tot encara que sigui mortal.

11. La seva tirada o competició favorita:

M'agraden totes, com nacional la Lliga RFETA com competició internacional individual la IBO i com equips la WA

12. El perquè de ser arquer:

Principalment perquè m'encanta. Podem parlar dels beneficis de la constància, concentració, visualització, control d'emocions, superació, sociabilitat, amistat etc. Però la realitat és que t'ha d'agradar molt, molt.

13. Bosc, camp, sala, aire lliure, quina modalitat prefereix:

Jo tiro a tot el que em dóna la vida. Trio del calendari el que puc tirar conciliant la vida familiar, treball etc. Si hagués de triar faria primer Bosc i després Camp.

14. Robin Hood, Guillem Tell o un indi, quin terme ha escoltat més vegades mentre tira amb arc:

Robin Hood

15. Un plaer de ser arquer:

La mateixa activitat, els amics, els riures i els esmorzars, i no té per què ser en aquest ordre.

16. Que afegiria al tir amb arc en el nostre país:

Arquers

17. Per el contrari que trauria:

Gent que vol créixer a costa dels arquers.

18. En una paraula, com catalogaria l'estat del tir amb arc en aquest país:

M'agraden les competicions que es fan, unes més i altres menys, però quan vam sortir i ens vam comparar amb grans potències no estem malament del tot.

Jo crec que en el tir instintiu falten molts seminaris pràctics, realitzats en els propis camps dels clubs per arquers practicants que els agradi ensenyar.

19. Alguna cosa referent al tir amb arc que cregui deuria ser més considerada:

Al meu entendre hi ha un corrent cap a l'olimpisme, que està bé en si mateixa, però que consumeix massa recursos, no sé si perquè políticament ha aquest compromís o perquè es gestiona molt malament.

Probablement es donin tots dos casos alhora

20. Esculli entre aquests mètodes de comunicació la millor forma d'entendre el tir amb arc (Literatura, Documentals, Cinema, Boca a boca, Conferències, Exposicions, Manuals):

Documentals, boca a boca, conferències, exposicions i manuals

21. Respon a la anterior pregunta afegint-hi a les opcions la de experimentar per un mateix el tir amb arc:

És bàsic observar i escoltar els que en saben, aprendre una bona tècnica, aprendre de les sensacions i de les emocions. Ser curiós, provar tècniques i materials nous, ser pacient i constant, veure, escoltar i aprendre tot el que es pugui per tots els mitjans disponibles. Mai conformar-se, mai rendir-se.

22. Per què recomanaria el tir amb arc:

Si proves i t'agrada acaba per modelar-te el caràcter i la vida en general.

23. Quan entrena, prefereix fer-ho sol, per a estar més concentrat o amb companyia:

No tinc manies.

24. Si no hagués estat arquer, quin esport l'agradaria fer:

Vaig jugar a Rugby a la universitat, i m'agrada tot el relacionat amb la muntanya.

25. De manera lliure, voldria afegir quelcom sobre el tir amb arc:

M'agradaria que no hi hagués aquesta mena de recel ens IFAA, RFETA, olímpics i no olímpics.

Tenim molt a aprendre d'altres països on tots es respecten i cadascú és lliure de tirar on li doni la gana sense recels ni enveges.

Per a mi un arquer és un arquer, sigui home o dona, de qualsevol lloc o creença, tiri la modalitat que tiri, tingui el rànquing que tingui i tindrà tots els meus respectes mentre es comporti amb respecte i educació.


Gracies José Luis, ha estat una entrevista molt bona i interessant.

Qui serà el següent... ?



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada